Op 21 en 22 september 2019 ging de nieuwste voorstelling van Ekaterina, deels autobiografische Schoppenvrouw in Nederland in première.

Hier een aantal reacties van de pers:

EEN LEGENDE ALS OMA

Mezzosopraan Ekaterina Levental kan werkelijk alles zingen en prachtig ook. In Schoppenvrouw vertelt zij, speelt zij, is zij zichzelf, haar eigen oma en nog vier sterk verschillende vrouwen, een prestatie van formaat. … Dit is een unieke, bijzondere voorstelling. – Max Arian, Theaterkrant, 22 september ’19

IJZERSTERK EN TOCH KWETSBAAR 

De tekst(samenstelling) van deze voorstelling is steengoed. Gedoseerde zwarte humor … die toch dwingt tot nadenken.

Changementen, waarbij de voorste rij assisteert en er een goede kans ontstaat dat zoiets flauw wordt, weet Levental met zulke sterke (vaak woordeloze) expressie uit te voeren dat de interactie onmiskenbaar waarde toevoegt.  De verhalen van de vrouwen geven een kijkje achter hun maskers, tonen hun geheimen en eindigen met hun sterven. Alleen.

De melancholische accordeonklanken stimuleren de verbeelding: je kunt de accordeonist bijna zien, onder het raam van een Sovjetappartement waar de buizen loshangen en rammelen als je de badkamerkraan openzet. 

Schoppenvrouw is een voorstelling die men eigenlijk niet mag missen. Het is Kunst met een gigantische K. – Bas de Kwant, 23 september ’19, Operagazet

-