English below

Zij staat daar met grandioze muzikaliteit en de drang die schoonheid klauwen geeft –  Bas van Putten

 

Kijk het leven recht in de ogen en sta sterk in de zoektocht naar waarheid en kracht. Ekaterina Levental laat zien hoe we dat concreet vorm kunnen geven. Als vluchteling reisde zij met haar ouders van Oezbekistan via Israël naar Nederland. Vanuit een jeugd gekleurd door ontheemding weet zij wat het betekent om te zoeken naar identiteit en eigenwaarde. Tegelijkertijd is haar wereld veelkleurig en genuanceerd. Met haar stem, harp en lichaam als instrumenten deelt ze haar perspectief met ons, scherpzinnig en zachtmoedig. Een uitnodiging om stil te staan bij onze eigen drijfveren en overtuigingen.

Ekaterinas thematiek staat verrassend dichtbij en resoneert in onze eigen context. Het is niet moeilijk om ons betrokken te voelen. Met haar speelsheid in presentatie boeit zij vanaf het begin. In compacte, theatrale voorstellingen worden muziek en verhaal naadloos verweven en geeft Ekaterina arias en liederen een intense zeggingskracht.

Haar autobiografische drieluik De Weg – De Grens – Schoppenvrouw is vanaf 2015 ontwikkeld en sindsdien honderden keren uitgevoerd. Ze speelde deze en andere producties in West-Europa, Zuid-Afrika, Korea, Oekraïne, Japan en Oezbekistan. Place de lOpéra oordeelde: Diepgang en humor. Ekaterina Leventals aanwezigheid op onze podia dient een wezenlijk Nederlands belangen Operagazet gaf vijf sterren aaneen voorstelling die men eigenlijk niet mag missen. Het is Kunst met een gigantische K.

Ekaterina beweegt zich moeiteloos tussen opera, kamermuziek en muziektheater, met een repertoire dat reikt van barok tot hedendaags. Ook haar solorecitals hebben een sterk verhalende opbouw, waarin ze zichzelf begeleidt op harp. Ze opent de wereld van Liszt, Rossini en Rachmaninov en ook die van geëngageerde componisten als Sjostakovitsj, Schönberg en Weill. Ze verrast met uitstapjes naar internationale volksmuziek, Franse chansons en Barbra Streisand. Haar aandacht voor de geest van een werk maakt dat taal geen belemmering vormt voor de luisterervaring – ze weet ons in het moment te raken.

Pianist Frank Peters en Ekaterina hebben als eersten alle liederen van de Russische componist Nikolai Medtner (1880–1951) opgenomen. Medtner is volgens zijn beste vriend Rachmaninov de grootste componist van zijn tijd. Incantation, de eerste van de vijf cds, ontving de internationale Pure Sound Award. Sacred Place, de laatste, kwam uit in december 2024. De recensie van Fanfare Magazine (VS) representeert de brede waardering van de nationale en internationale pers: Deze cd evenaart de uitmuntendheid van zijn voorgangers. De zuiverheid van Leventals stem gaat opnieuw gepaard met opmerkelijke aandacht voor Medtners vaak onverwachte ritmische spel en zijn ongewone harmonieën, evenals met het verhelderen van de details in de teksten.

De verwachting is dat de opnamen een vervolg krijgen in uitvoeringen op de internationale podia.

Ekaterina Levental studeerde harp aan de conservatoria van Enschede, Detmold en Rotterdam. Haar Master sloot ze cum laude af en ze ontving een beurs voor een privé-opleiding bij Germaine Lorenzini. Ze behaalde vervolgens cum laude haar Master Zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en krijgt coaching van Margreet Honig.

Ekaterina bespeelt een Salvi Arianna-harp uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

There she stands with magnificent musicality and the drive that gives claws to beauty – Bas van Putten

Look life straight in the eye and stand strong in the search for truth and strength. Ekaterina Levental shows us how to give this quest a tangible shape. As a refugee, she travelled with her parents from Uzbekistan, via Israel, to the Netherlands. Shaped by a youth marked by displacement, she understands the deep search for identity and self-worth. At the same time, her world is vibrant and full of nuance. With her voice, harp, and body as instruments, she offers us her perspective, sharp and gentle at once. It is a call to pause and reflect on our own motivations and beliefs.

Ekaterina’s themes feel surprisingly familiar and resonate with our own context. It’s easy to feel a sense of connection. With a playful approach to presentation, she captures attention from the very first moment. In compact, theatrical performances, music and storytelling are intricately intertwined, lending arias and songs a powerful emotional impact.

Her autobiographical trilogy De Weg – De Grens – Schoppenvrouw took shape in 2015 and has since been performed hundreds of times. Ekaterina has brought this and other productions to audiences across Western Europe, South Africa, Korea, Ukraine, Japan, and Uzbekistan. Place de l’Opéra wrote: ‘Depth and humour. Ekaterina Levental’s presence on our stages serves a vital Dutch interest’, while Operagazet awarded five stars to ‘a performance one simply must not miss. It is Art with a capital A.’

Ekaterina moves with ease between opera, chamber music, and music theatre, drawing from a repertoire that spans from the baroque to the contemporary. Her solo recitals also have a strong narrative structure, with Ekaterina accompanying herself on the harp. She opens up the worlds of Liszt, Rossini, and Rachmaninoff, as well as those of socially engaged composers like Shostakovich, Schönberg, and Weill. She surprises with ventures into international folk music, French chansons, and Barbra Streisand. Her sensitivity to the spirit of a work ensures that language is never a barrier to the listening experience – she touches us in the moment.

Pianist Frank Peters and Ekaterina were the first to record the complete songs of Russian composer Nikolai Medtner (1880–1951). According to his best friend Rachmaninoff, Medtner was the greatest composer of his time. Incantation, the first of the five CDs, received the international Pure Sound Award. Sacred Place, the final release, came out in December 2024. The review in Fanfare Magazine (USA) reflects the wide acclaim from both national and international press: ‘The purity of Levental’s voice is once again coupled with remarkable attention to Medtner’s often unexpected rhythmic play and his unusual harmonies, as well as with illumination of the details of the texts.’

It is expected that the recordings will be followed by international stage performances.Ekaterina Levental studied harp at the conservatories of Enschede, Detmold, and Rotterdam. She completed her Master’s with honours and received a scholarship for private studies with Germaine Lorenzini. She then graduated with honours from her Master’s in Voice at the Royal Conservatoire in The Hague and continues to receive coaching from Margreet Honig.

Ekaterina performs on a Salvi Arianna harp from the collection of the Dutch Musical Instruments Foundation.

Photo’s: Feriet Tunc, Eric Brinkhort,  Mats van Soolingen & Maurice Lammerts van Bueren (photo banner)