Dit seizoen herneemt LEKS compagnie een uniek project: ‘Het Orakel’ 

Tournee ‘24:

16 feb. ’24: Vermaning, Krommenie (NH)

8 maart ’24: Mariakapel, Holthees (NB)

17 maart ’24: De Morgenster, Hilversum (NH)

22 maart ’24 : De Vlam, Rhenen (GD)

23 maart ’24: Protestantse Kerk, Enspijk (GD)

31 maart ’24: Veerensmederij, Amersfoort (UT)

21/22 september ’24: Musica Sacra, Maastricht (LB)

Het Orakel, een theatraal ritueel; 22 gedichten, 1 kruisweg met 14 staties, en een mens op zoek naar een god in zichzelf.

Het Orakel laat een onvermijdelijke en actuele dialoog zien, op de kruisweg tussen vergankelijkheid en eeuwigheid.

Het zal u niet ontgaan zijn; onze God is dood. Friedrich Nietzsche voorspelde het bijna 150 jaar geleden al en de leegstaande kerken bevestigen zijn gelijk: God leeft niet meer. En onze enige werkelijkheid is nu de vergankelijke, materiële wereld, waarin alles even maakbaar als breekbaar is. Een wereld waarin het verlangen naar macht alles overheerst, en waarin de mens vervreemd is van zichzelf en van de natuur. En die mens is angstig, onzeker en eenzaam.

Want op de vraag naar het waarom: waarom dit lot, dit leed, deze pijn, komt geen antwoord meer. Zoekend naar houvast en doel wil de mens ontsnappen aan het ongrijpbare mysterie. En zo verrijst een nieuwe god, naar eigen evenbeeld.

En als dan niets nog zeker is, rest ons enkel de zekerheid van het niets.

Het Orakel is een hedendaags passiespel. Het combineert de Via Crucis van Liszt met ‘groet god’, een dialoog tussen mens en god van Eva Gerlach en Sasja Janssen. Met digitale stemvervorming zingt de solist de complete koorpartij, en zoekt daarin de stem van god.  

De Via Crucis is een werk van grote verstilling. En onlosmakelijk verbonden met het goddelijke. De 14 staties van deze kruisweg, momenten uit de lijdensweg van Jezus, worden tot de essentie teruggebracht. Hymnen en op Bach geïnspireerde koralen worden gecombineerd met unisono zang, waarbij de grenzen van de gangbare tonaliteit worden opgezocht.

Bescheidenheid is hier een eerste voorwaarde, want de boodschap is belangrijker dan de boodschapper. 

“Waarom ben je zo bang om dood te gaan?”

Door haar spreekt een kracht die zich niets aantrekt van menselijke angsten en wensen.  – René van Peer/Eindhovens Dagblad

-